منو تهران ، میدان آرژانتین ، ابتدای خیابان الوند ، ساختمان مرکزی پزشکان ، طبقه اول - تلفن : 88793503 - 021
دکتر زهرا علیزاده

لبخند لثه ای ، علل ایجاد و راه های درمان

لبخند لثه ای به لبخندی اطلاق می شود که هنگام لبخند زدن بیش از ۳-۴ میلیمتر از لثه نمایان می شود. این نوع لبخند در خانم ها بیشتراز آقایان دیده می شود.
شایعترین علل لبخند لثه ای عبارتند از:
- میزان زیاد لثه روی دندان نسبت به طول تاج،که در این مورد هنگام رویش دندان،لثه به میزان کافی حرکت اپیکالی (به طرف ریشه) نکرده است و طول کمتری از تاج دندان دیده می شود.این حالت در حدود ۱۲ درصد افراد دیده می شود.
- رشد زیاد فک بالا بطور عمودی(به سمت پایین)و یا رشد فکین به سمت جلو
- حرکت زیاد لب بالا به دلیل هایپراکتیو بودن عضلات لب
- کوتاه بودن لب بالا و نرسیدن لب بالا و پایین به هم در حالت استراحت
علاوه بر اینها، افزایش حجم لثه به دلیل مصرف بعضی از داروها، التهاب لثه ناشی از تجمع پلاک باکتریال، عوامل ژنتیکی و تغییراتهورمونی در دوران بلوغ و بارداری و ... ، هم می توانند باعث نمایان شدن غیر طبیعی لثه شوند.
طرح درمان مناسب برای اصلاح لبخند لثه ای،نیازمند تشخیص دقیق علت ایجاد آن می باشد.
در مواردی که علت، تغییرات ایجاد شده در رویش غیرفعال دندان و پوشیده شدن بیش از حد تاج دندان با لثه و کوتاه شدن طول تاج میباشد،درمان انتخابی جراحی زیبایی افزایش طول تاج دندان از طریق برداشت لثه و در صورت نیاز به همراه جراحی فلپ و برداشت استخوان می باشد.
وقتی علت رشد عمودی بیش از حد فک بالا هست،درمان مناسب جراحی فک و بالا بردن فک بالا و در صورت نیاز همراه با ارتودنسی میباشد.در مورد بیرون زدگی فکین هم درمان انتخابی جراحی فک و یا ارتودنسی می باشد.
در مواردی که لبخند لثه ای بطور اصلی به دلیل عضله هایپراکتیو لب می باشد،تزریق بوتاکس که باعث کاهش موضعی فعالیت عضلهبالابرنده لب بالا می شود، درمان موثری،البته بطور موقت می باشد.
در صورت کوتاه بودن لب بالا ،روش جراحی جابجایی یا تغییر موقعیت لب، می تواند موثر باشد اگرچه احتمال ریلاپس هم دارد.
در بعضی بیماران هم انجام درمان ها بصورت ترکیبی نتیجه بهتری می دهد.

آدرس مطب : تهران ، میدان آرژانتین ، ابتدای خیابان الوند ، ساختمان مرکزی پزشکان ، طبقه اول

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :